سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
یکشنبه 103 اردیبهشت 23: امروز

برگرفته از وبلاگ نور زمستانی
متن زیر مصاحبه ای است که جیمز موتارم با دارن آرنوفسکی کارگردان خلاق مرثیه ای برای یک رویا انجام داده است. آرنوفسکی فیلمنامه این فیلم را بر اساس رمان Last Exit To Brooklyn اثر Hubert Selby Jr نوشته است.

?- چرا دوست داشتید که فیلمتان را با اثری از Selby تطابق دهید؟

آرنوفسکی: هر کس که آثار Selby را خوانده باشد می تواند بفهمد که چقدر آثارش عمیق و پر شور هستند.عبارات او سرشار از لغات محزون و تیره و تار است که حال و هوای آدم را با یک تم شاد تغییر می دهد.خواندن کتاب های او یک تجربه باورنکردنی است و می دانستم اقتباس از چنین اثری خیلی سخت خواهد بود. من طوری زندگی کرده ام که مجبور نباشم از چیزی عذرخواهی کنم و می دانستم که Selby از اینکه من از داستانش اقتباس کرده ام راضی است.

2- به نظرت این فیلم در مورد چه چیزی صحبت می کند؟

آرنوفسکی: بزرگترین مفهوم و مضمون فیلم این بود که تمام اعتیادها شبیه به هم هستند. قهوه، تلویزیون و مواد مخدر. این مهم نبود که ساختار شیمیایی آنها چگونه است. همه اینها برای بدن حکم یک ماده مخدر را دارند. مردم فکر نمی کنند که قهوه و تلویزیون هم همان اثری را دارند که مواد مخدر دارند.ولی " مرثیه ای برای یک رویا " منحصرا در این مورد نیست. در مورد امید به زندگی است. یکی از شخصیت های فیلم، الن برستین ، می گوید: " فردا همه چیز درست خواهد شد."

ما به عنوان انسان در آینده زندگی می کنیم. Selby هم می گوید که رویای آمریکایی مثل یک قرص خواب آور برای مردم است. مردم را آرام می کند وقتی فکر می کنند که حق این را دارند که موفق شوند.

3- فیلم به بیننده شوک وارد می کند، فکر می کنید واکنش مردم چگونه خواهد بود؟

آرنوفسکی: فکر می کنم مردم پرخاشگرانه با فیلم برخورد کنند و این ضعف فیلم را نشان خواهد داد و هر تاثیری هم که بر بیننده گذاشته باشد چنین چیزی همه آنچه را که انجام داده ایم از بین خواهد برد. تصاویر تیره و عمیق و دردناک هستند و این برای همه قابل تحمل نیست.

مصاحبه با جارد لتو



1- " مرثیه ای برای یک رویا " برای تو پربار بود؟

جارد لتو: پربار و مفید. این فیلم، سخت ترین و مشکل ترین کاری بود که تا کنون انجام داده بودم. من 25 pounds برای این نقش کم کردم و 24 ساعت شبانه روز حرف میزدم. و این طور نبود که بعد از تمرین و در خانه از آن نجات پیدا کنم. مثل شخصیتم در فیلم در یک وضعیت ثابت و نامعلوم از امید و آرزو بودم. دردناک و تیره بود ولی خوب لذت بخش بود. نمی دانم تا به حال روزه گرفته اید یا نه؟ ولی بعضی مواقع انرژی من تمام می شد و دچار توهم می شدم. به آسمان نگاه می کردم و آرام می شدم.

2- برای نقش ات ، ماده مخدر هم استفاده کردی؟

جارد لتو: بله، مدتی را در خیابان های نیویورک گذراندم. دیوانه کننده بود.

3- سعی کردی که از مواد مخدر هم مصرف کنی؟

جارد لتو: من برای بازی در این نقش هروئینی نشدم. فکر می کنم مصرف مواد مخدر نشانه وجود یک مشکل است. برای من انسانیت مهم است که گاهی اوقات این دلمشغولی برای فرار از واقعیت است. ما می خواهیم از خودمان فرار کنیم. چرا به مهمانی می رویم، می نوشیم، تلویزیون نگاه می کنیم و یا به سینما می رویم اینها همه در نقطه مقابل واقعیت قرار گرفته اند برای فرار از آن. این فیلم برای من، واکنشی است به مزخرفات معمولی که هالیوود به خوردمان داده است و گاهی اوقات لذت بخش هستند. من نمی گویم که هرگز در چنین فیلم هایی بازی نخواهم کرد ولی وجود فیلم هایی مثل " مرثیه ای برای یک رویا " خیلی مهم هستند. من خوشحال هستم که قسمتی از این فیلم بوده ام.


مصاحبه با جنیفر کلنی

1- آیا مدت زیادی طول کشید تا از نقشت رها شوی؟

جنیفر کلنی: من واقعا مشتاق بودم که این نقش را از وجودم خارج کنم. بعد از اتمام فیلمبرداری با تعدادی از بهترین دوستانم برای تعطیلات به کاستاریکا رفتم و برای اینکه خودم را از آن نقش پاک کنم، دو هفته در اقیانوس شناور بودم. فیلم ، واقعا از نظر عاطفی کار سخت و طاقت فرسایی بود.

2- وقتی فیلمنامه را خواندید چه احساسی داشتید؟

جنیفر کلنی: وقتی فیلمنامه را خواندم ، خیلی مشتاق بود که آن نقش را اجرا کنم. بعضی چیزها بود که واقعا تصمیم داشتم انجام دهم. من فکر می کنم که فیلمنامه واقعا حرفه ای بود. خلاق و جذاب. در آن زمان واقعا جسورانه بود و در مورد موضوع مهمی صحبت می کرد.

3- مثل؟

جنیفر کلنی: برای من فیلم در مورد اعتیاد بود و همچنین در مورد پدر و مادرها و بچه ها. هیچ کدام از شخصیت ها آن طور که نشان می دادند همدیگر را دوست دارند واقعا خودشان را دوست نداشتند، بنابراین هیچ کدام نمی توانستند شخص دیگری را دوست داشته باشند. آن ها مثل ارواح گرسنه دنبال چیزی می گشتند که با آن خودشان را سیر کنند.

4- فیلم اول آرنوفسکی، " Pi " را دیدی؟

جنیفر کلنی: Pi را دیدم. فکر می کنم هر دو فیلم واقعا قابل توجه هستند. او با فیلم مهارت فوق العاده اش را نشان می دهد. روش عجیبی برای خودش دارد. Pi در مورد محاسبات بود. اما " مرثیه ای برای یک رویا " ، در مورد انسانیت و احساسات صحبت می کند.
 

برگرفته از وبلاگ حس ششم

فیلم مرثیه ای برای یک رویا Requiem for a Dream اثر دارن آرنوفسکی با نقش آفرینی های جذاب Jared Leto , Jennifer Connelly ,Ellen Burstyn ,Christopher McDonald

زندگی چهار انسان , از قشری کاملا عام را به شکل موازی به تصویر میکشد

که هر یک برای دستیابی به دنیایی ایده آل دست به حرکتی متفاوت میزنند

همه این چهار نفر به شکلی با هم در ارتباطند اما نوع تفکرات و اعمالشان کاملا مستقل و جدای از هم است

از ابتدا تقریبا نتیجه و انتها معلومه ولی این ماجرا های مابین ابتدا و انتهاست که به فیلم معنا داده و اون رو اثری قابل تامل کرده

دنیای سرد صنعتی , مواد مخدر , روابط غیر عاطفی , پوچی و فساد , افراط بی دلیل و خشونت بی حد همه و همه دامهاییست که به انتظار قهرمانان معصوم فیلم نشسته اند . فهرمانانی که ندانسته خط سرنوشت خویش را به تباهی می کشانند و معصومانه به آینده پوچ ناخواسته خود مینگرند .

کل اثر از نظر سینمایی مدرسه فشرده فیلمسازیست

قالب بندیها , انتخاب بازیگر , نورپردازی , موسیقی متن , حرکت دوربین , ضربآهنگ دیالوگها وهمچنین ریتم مونتاز در حد کمال بی عیب و نقص است

هرگز لحن روایت در اثر دیده نمیشه. اما شاید بشه گفت فیلم به نوعی در حال روایت شدنه

نو آوریهای کارگردان برای حفظ ریتم داستان در نوع خودش فوق العاده است . ریتم کلیپ وار فیلم باعث سکون صحنه های عادی نمیشه و با ابتکار جالب تقسیم صفحه نمایش به دو قسمت , حال و هوای سینمای دهه 70 رو تداعی کرده که هر قسمت از صفحه نمایانگر دید شخص مقابل به موضوعه , و شاه بیت اثر همان لحظه تزریق مواد مخدره که با ضربآهنگی سریع و نمایش نمادهایی از اعتیاد با صدا گذاری بسیار دقیق همراه است و مکررا نمایش داده میشه و بعد از هربار نمایش ناخود آگاه در انتظار رفتاری غیر معقول از اشخاص بیخود شده فیلم هستیم .

روابط به شکل چشم گیری سرد و یکطرفه نمایش داده شده . حقیقتی که مشکل فراگیر دنیای نچندان دور ما خواهد بود . به عبارتی احساس و عاطفه در این اجتماع مانند کالایی تکراری در حال مبادله شدن است . و چه کودکانه و خام رویای آمریکایی خویش را بر کوهی از هیجانات پوچ بنا کرده و لحظه به لحظه شاهد تحلیل این کوه یخی پر افتخار میباشند
 
بیشک مرثیه ای برای یک رویا یک فیلم مدرسه ای کامل است.یعنی یک سینمای ناب که در آن همه چیز سر جایش قرار دارد از موسیقی و فیلمبرداری و کارگردانی تا بازیگری و تدوین و فیلمنامه....همه عالی است و یک تجربه ناب سینمایی خلق شده ....تدوینهای موازیش معرکه است....حرکت یخچال آدمو یاد کارهای فلینی?.? می اندازه....مونتاژ کار برگرفته از کلیپهای رپ هست که با اسپلیت تسکرین صفحه رو به چند بخش تقسیم می کنه و ....خود فیلم واقعا یه مرثیه برای آدمهای معاصره که دیگه هیچ امیدی بهشون نیست....مثل ماها.

نوشته شده توسط آرش در پنج شنبه 85/7/13 و ساعت 10:56 عصر | نظرات دیگران()

بالا

بالا